Dodaj adnotację do tego tekstu » Historia edycji tekstu
Tekst: |
Lady Gaga Edytuj metrykę |
---|---|
Muzyka: |
Lady Gaga, RedOne |
Rok wydania: |
2010 |
Wykonanie oryginalne: |
Lady Gaga |
Covery: |
Marju Länik, Mateusz Banasiuk (2016) |
Płyty: |
Lady Gaga - The Fame Monster (CD, 2009), Alejandro (singel, 2010). |
Ciekawostki: |
Utwór inspirowany jest piosenkami zespołów ABBA i Ace of Base. Przeważającym motywem piosenki jest odrzucenie. Wstęp piosenki ustanawia tę koncepcję od razu: "Wiem, że jesteśmy młodzi i wiem, że może mnie kochasz, ale po prostu nie mogę tak być z tobą dłużej. Alejandro.". Wideo rozpoczyna się od maszerujących wojskowym rytmem mężczyzn; niektórzy z nich mają zasłonięte głowy, co sugeruje, że są jakiegoś rodzaju więźniami. Jeden z nich jest wewnątrz kształtu przypominającego piramidę, drugi niesie heksagram podczas przemarszu więźniów. Czy jest to przedstawienie mas maszerujących w rytmie wyznaczonym przez elity, niosących wzniesione symbole własnego zniewolenia? Następnie ukazana jest procesja pogrzebowa. Gaga ubrana w czarny welon niesie Najświętsze Serce Pana Jezusa. Coś w Gadze umarło i chyba jest to miłość do Alejandro. Ale kim jest Alejandro? Symbolika klipu sugeruje, że Alejandro oznacza coś głębszego. Gaga jest następnie pokazana w pozycji władzy, z czarną, oświetloną koroną, jak patrzy na występujących dla niej więźniów. „Czarna Królowa” zdejmuje jeden okular na raz, migając iluminackim symbolem Wszystkowidzącego Oka, ukazując prawdziwą naturę jej potęgi. W późniejszej scenie Gaga leży w czerwonym, lateksowym habicie i trzyma różaniec. Patrząc na niebo mówi „Przestań, proszę, po prostu pozwól mi odejść”. Następnie, wymawiając Alejandro, unosi ręce do góry. W tym kontekście można śmiało założyć, że Alejandro może równie dobrze być Bogiem. Koncept odrzucenia jest użyty w stosunku do Boga, jako że nie zaspokaja on duchowych potrzeb Gagi. Postanawia zatem poszukiwać boskości samodzielnie, poprzez przyjęcie nowego rodzaju duchowości. Wygląda na to, że zakonnica zmienia się w lucyferiańską kapłankę. Suknia Gagi ma wiele odwróconych krzyży. To bardzo istotne w języku symbolicznym. Krzyż jest symbolem wiary chrześcijańskiej, jako że reprezentuje ofiarę i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W chrześcijaństwie, odwrócony krzyż jest znany jako „krzyż św. Piotra”, w uznaniu dla świętego, który prosił, by ukrzyżować go do góry nogami, ponieważ czuł się niegodny umrzeć taką samą śmiercią jak Chrystus. Jednak w kręgach niechrześcijańskich odwrócenie krzyża reprezentuje perwersje i profanację. Odwrócony krzyż umieszczony na kroczu Gagi staje się symbolem fallicznym. Nałożony na jej żeńskie genitalia czyni widocznym motyw biseksualizmu. Różaniec to komplet koralików używany w chrześcijaństwie do modlitwy i medytacji. Połykając różaniec, Gaga włącza w siebie symbol religijnego wyznania ponieważ reprezentuje poszukiwanie przez Gagę sposobu na osiągnięcie boskości o własnych siłach. W innej scenie, Gaga wykonuje znak błogosławieństwa, gest w chrześcijaństwie zarezerwowany dla osób uznawanych za święte. W pewnej scenie, Gaga nosi stanik-karabin, w nawiązaniu do seksualizacji opresyjnej symboliki. Później w wideo, Gaga jest brutalnie popychana i maltretowana przez otaczających ją tancerzy. Poddaje się i zdejmuje suknię w celu seksualnej, rytualnej inicjacji. Symboliczna scena ukazuje żołnierza przywiązanego sznurkami, jak marionetka. Nie kontroluje swoich ruchów i trzyma pistolet na swoich częściach intymnych. Gapi się pusto w przestrzeń, wygląda na zmieszanego jak to więzień o kontrolowanym umyśle. Na końcu klipu, Gaga jest zżerana od środka i jej „wewnętrzne światło” wydostaje się na zewnątrz, co reprezentuje jej transformacje z planu fizycznego na duchowy. Duchowe przeobrażenie odbywa się na mrocznym, opresyjnym, militarnym tle. Artystka przywiązana jest do sznurków. Czy ona sama jest kontrolowana, aby utrwalić ten porządek? Przez całe wideo widzimy w tle wielki ekran pokazujący sceny zamieszki, płonące budynki i panoszące się oddziały policji wojskowej, co umieszcza widza w napiętym, przytłaczającym otoczeniu. Podczas klipu Gaga przechodzi przez bardzo bluźnierczą metamorfozę, odrzucając wiarę chrześcijańską przez bezczeszczenie jej symboli i przyjmując nowy rodzaj duchowości. |
Ścieżka dźwiękowa: |
Największy serwis z tekstami piosenek w Polsce. Każdy może znaleźć u nas teksty piosenek, teledyski oraz tłumaczenia swoich ulubionych utworów.
Zachęcamy wszystkich użytkowników do dodawania nowych tekstów, tłumaczeń i teledysków!
Komentarze (526):
Pokaż powiązany komentarz ↓
W maju 2010 roku Gaga powiedziała w wywiadzie dla The Times o koncepcji wideo: „Chodzi o czystość moich przyjaźni z gejami i o tym, jak nie mogłam tego znaleźć u heteroseksualnych mężczyzn w moim życiu. To hołd i podziw dla gejowskiej miłości — teledysk ten to wyznanie mej zazdrości o odwagę gejów której potrzebują, by być razem. W teledysku pokazuję tęsknotę za miłością od mych gejowskich przyjaciół — oni po prostu nie chcą, żebym była z nimi".
Tyle w temacie.
Pokaż powiązany komentarz ↓
Pokaż powiązany komentarz ↓
Pokaż powiązany komentarz ↓
Pokaż powiązany komentarz ↓
Pokaż powiązany komentarz ↓
Pokaż powiązany komentarz ↓
Pokaż powiązany komentarz ↓
Pokaż powiązany komentarz ↓
Ukrywa prawdziwą miłość.
En su bolsillo.
Ma aureolę wokół palca.
Wokół ciebie.
Aureola wokół palca to obrączka, a aureola wokół Alejandro oznacza, iż jest on uznawany za „świętego”.
Dlaczego niekiedy wspomina Fernando i Roberto? Nawiązuje do trzech aspektów Boga, Trójcy Świętej?