Teksty piosenek > T > Tom Lehrer > New math
2 601 730 tekstów, 31 832 poszukiwanych i 420 oczekujących

Tom Lehrer - New math

New math

New math

Tekst dodał(a): christaub Edytuj tekst
Tłumaczenie dodał(a): Suiren713 Edytuj tłumaczenie
Teledysk dodał(a): Suiren713 Edytuj teledysk

Tekst piosenki:

You can't take three from two,
Two is less than three,
So you look at the four in the tens place.
Now that's really four tens,
So you make it three tens,
Regroup, and you change a ten to ten ones,
And you add them to the two and get twelve,
And you take away three, that's nine.
Is that clear?

Now instead of four in the tens place
You've got three,
'Cause you added one,
That is to say, ten, to the two,
But you can't take seven from three,
So you look in the hundreds place.

From the three you then use one
To make ten ones...
(And you know why four plus minus one
Plus ten is fourteen minus one?
'Cause addition is commutative, right.)
And so you have thirteen tens,
And you take away seven,
And that leaves five...

Well, six actually.
But the idea is the important thing.

Now go back to the hundreds place,
And you're left with two.
And you take away one from two,
And that leaves...?

Everybody get one?
Not bad for the first day!

Hooray for new math,
New-hoo-hoo-math,
It won't do you a bit of good to review math.
It's so simple,
So very simple,
That only a child can do it!
Now that actually is not the answer that I had in mind, because the book that I
got this problem out of wants you to do it in base eight. But don't panic. Base
eight is just like base ten really - if you're missing two fingers. Shall we
have a go at it? Hang on.

You can't take three from two,
Two is less than three,
So you look at the four in the eights place.
Now that's really four eights,
So you make it three eights,
Regroup, and you change an eight to eight ones,
And you add them to the two,
and you get one-two base eight,
Which is ten base ten,
And you take away three, that's seven.

Now instead of four in the eights place
You've got three,
'Cause you added one,
That is to say, eight, to the two,
But you can't take seven from three,
So you look at the sixty-fours.

"Sixty-four? How did sixty-four get into it?" I hear you cry.
Well, sixty-four is eight squared, don't you see?
(Well, you ask a silly question, and you get a silly answer.)

From the three you then use one
To make eight ones,
And you add those ones to the three,
And you get one-three base eight,
Or, in other words,
In base ten you have eleven,
And you take away seven,
And seven from eleven is four.
Now go back to the sixty-fours,
And you're left with two,
And you take away one from two,
And that leaves...?

Now, let's not always see the same hands.
One, that's right!
Whoever got one can stay after the show and clean the erasers.

Hooray for new math,
New-hoo-hoo-math,
It won't do you a bit of good to review math.
It's so simple,
So very simple,
That only a child can do it!

Come back tomorrow night. We're gonna do fractions.
Now I've often thought I'd like to write a mathematics text book someday because I have
a title that I know will sell a million copies. I'm gonna call it Tropic Of
Calculus.

 

Dodaj adnotację do tego tekstu » Historia edycji tekstu

Tłumaczenie :

Pokaż tłumaczenie
Nie możesz odjąć trzy od dwóch,
Dwa to mniej niż trzy,
Więc patrzymy na cztery w miejscu dziesiątek.
Teraz to cztery dziesiątki,
Więc zmieniasz to na trzy dziesiątki,
Przegrupuj i rozbijasz dziesięć na dziesięć jedynek.
I dodajesz je do dwóch i otrzymujesz dwanaście,
Zabierasz trzy, wychodzi dziewięć.
Czy to jasne?

Teraz, zamiast czterech w miejscu dziesiątek
Masz trzy, ponieważ jedną dodałeś,
To znaczy dziesięć, do dwóch,
Ale nie możesz od trzech odjąć siedem,
Więc patrzymy w miejsce setek.

Z trzech, z których wcześniej użyłeś jeden,
Aby stworzyć dziesięć jedynek…
( I wiesz, dlaczego cztery plus minus jeden
Plus dziesięć jest czternaście minus jeden?
Bo dodawanie jest przemienne, racja. )
A więc masz trzynaście dziesiątek,
I zabierasz z tego siedem,
I zostaje pięć…

Cóż, właściwie to sześć.
Ale to pomysł się liczy.

A teraz wracamy do setek,
Zostałeś z dwoma,
I zabierasz jedną z dwóch,
A to pozostawia…?

Wszystkim wyszło jeden?
Nie tak źle, jak na pierwszy dzień.

Hura dla nowej matmy,
No-o-o-wej matmy!
Nie będzie to dla ciebie dobre, jeśli będziesz powtarzał matmę
To takie proste,
To tak bardzo proste,
Że tylko dziecko potrafi to zrobić!

Cóż, nie jest to tak naprawdę odpowiedź, jakiej potrzebuje, ponieważ książka, z której zaczerpnąłem ten problem, chce abyś rozwiązał go w bazie ósemek. Ale nie panikujcie. Baza ósemek jest dokładnie taka jak baza dziesiątek, serio – jeśli brakuje wam dwóch palców. Możemy zaczynać? Uważajcie.

Nie możesz od dwóch odjąć trzy,
Dwa jest mniejsze od trzech,
Więc patrzymy na cztery w miejscu ósemek.
Teraz to praktycznie cztery ósemki,
Więc zmieniasz je na trzy ósemki,
Przegrupuj, i rozbijasz osiem na osiem jedynek,
I dodajesz je do dwóch,
Także otrzymujesz jedną-dwie bazy ósemek,
To znaczy dziesięć bazy dziesięć,
I odejmujesz od tego trzy, to siedem.

Teraz zamiast czterech w miejscu ósemek
Masz trzy,
Bo dodałeś jeden,
To znaczy osiem, do dwóch,
Ale nie możesz odjąć siedem od trzech,
Więc patrzysz na sześćdziesiąt cztery.

„Sześćdziesiąt cztery? Jak sześćdziesiąt cztery się tu znalazło?” Słyszę jak płaczecie.
Cóż, sześćdziesiąt cztery to kwadrat z ośmiu, nie widzicie?
(Cóż, zadaliście głupie pytanie i dostaliście głupią odpowiedź.)

Z trzech, z których użyłeś jeden
Żeby stworzyć osiem jedynek,
I dodajesz te jedynki do trójki,
I otrzymujesz jeden- trzech bazy osiem,
Albo, innymi słowy,
W bazie dziesiątek otrzymujesz jedenaście,
I zabierasz siedem,
A jedenaście odjąć siedem to cztery.
Teraz, wracasz do sześćdziesięciu czterech,
I zostałeś z dwoma,
Zabierasz jeden od dwóch,
A to… ?

Teraz, niech nie widzę ciągle tych samych rąk.
Jeden, dokładnie!
Komu wyszło jeden, może zostać po występie, żeby wyczyścić gumki.

Hura dla nowej matmy,
No-o-o-wej matmy!
Nie będzie to dla ciebie dobre, jeśli będziesz powtarzał matmę
To takie proste,
To tak bardzo proste,
Że tylko dziecko potrafi to zrobić!

Wróćcie jutro. Będziemy ćwiczyć ułamki.
Teraz, często myślę nad napisaniem pewnego książki matematycznej, ponieważ mam w głowie tytuł, który wiem, że sprzedałby się w milionach kopii. Nazwę ją: „Tropiki rachunków”.

Historia edycji tłumaczenia

Wykonanie oryginalne:

Tom Lehrer

Edytuj metrykę
Płyty:

That Was the Year That Was

Komentarze (0):

tekstowo.pl
2 601 730 tekstów, 31 832 poszukiwanych i 420 oczekujących

Największy serwis z tekstami piosenek w Polsce. Każdy może znaleźć u nas teksty piosenek, teledyski oraz tłumaczenia swoich ulubionych utworów.
Zachęcamy wszystkich użytkowników do dodawania nowych tekstów, tłumaczeń i teledysków!


Reklama | Kontakt | FAQ | Polityka prywatności | Ustawienia prywatności